Taler i bryllup - Hva er lurt å tenke på?

Alle har vi nok vært der, gjest i et bryllup med altfor lange og altfor mange taler. I denne artikkelen går vi gjennom hvordan dere som brudepar kan sette smarte begrensninger som gjør at bryllupsfesten deres ikke blir et eneste stort talemaraton. Skal du selv holde en tale og lurer på hvor du skal begynne har vi samlet våre tips om dette også!

Før vi fortsetter vil vi si at taler i bryllup er en utrolig fin ting, og de fleste bryllupsfotografer elsker å høre på (gode) taler. En tale kan bli en fantastisk opplevelse både for brudepar, gjester og taleren selv, og det er det vi med denne artikkelen vil hjelpe til med. 

Hva kan dere som brudepar gjøre for å sikre en god balanse mellom taler, mingletid og fest?

Legge opp løpet
Ingen blir invitert i bryllup og tenker, YES, gleder meg til å sitte på en stol og høre på taler hele kvelden. Så gjør det enkelt for både dere selv og gjestene deres, sett begrensninger. Avklar på forhånd hvem som skal få tale og be toastmasteren si dette høyt og tydelig helt i starten av middagen. «Talelisten er satt og det er dessverre ikke anledning for flere taler».

Om barndomsveninnene har planlagt et overraskelsesinnslag, gjør selvsagt et unntak, men ved å opplyse om at lista er satt slipper dere 10 ‘på sparket’ taler.

Zzzzzzzzz
En lang tale er ofte en kjedelig tale. Hvorfor? Fordi det skal utrolig mye til å fylle en tale på mer enn 5 minutter med godt innhold. I et bryllup er det helt greit at brudens far holder på i 20 minutter, men om alle talerne skal snakke i 20 min da blir det laber stemning.

En god tale er (99 av 100 ganger) en kort tale. Så gjør jobben lett for talerne og for dere selv, sett en tidsbegrensning. Vi anbefaler max 5 minutter.

Takk for maten?
Fotografene i Blikkfangerne har til sammen vært med i over 1000 bryllup. Vi har hørt mange takk for maten taler. Noen gode og mange dårlige. Noe som går igjen er at taleren føler at denne aller siste talen må være ekstra morsom, men den blir dessverre ikke det. Den blir litt småklein og litt for lang. For guess what, alle gjestene vil helst gå fra bordene og strekke på beina nå. De vil ikke høre på en lang monolog hvor menyen blir ramset opp på ny, noen dårlige vitser funnet på nett blir presentert, og hvor taleren bare må fortelle om noen barndomsminner med brudgommen. Stopp!

En god takk for maten tale inneholder «takk for maten, takk til kokker og serveringspersonell», og ikke så mye mer. Som med alle andre deler av bryllupet deres er det lov å legge til og fjerne elementer. Kanskje er ‘takk for maten’ talen ikke så viktig, men kan utføres i enkelhet av toastmaster som en fin slutt på hans/hennes oppgave?


Hva med deg som skal holde tale i bryllup?

Det er klart vi har gode råd til deg også.

  1. Forbered deg! Dette er en no-brainer og trengs vel egentlig ikke å forklares nærmere.

  2. Notater: Ja, du må ha en plan. Veldig få klarer å holde en tale på sparket på en god måte. Aller best er det å skrive ned talen din i stikkordsform, da blir du mer fri fra manus enn om du skriver den ord for ord. 

  3. Talen på mobil? Nei. Det ødelegger rett og slett litt av romantikken når brudgommen står og holder en tale med mobilen i hånda. Dette er ikke en big deal, men det er ikke vanskelig å printe/skrive talen på noen ark eller kort. Det samme gjelder om du er gjest, brud eller mormor :)

  4. Humor: Talen din trenger ikke være et standup show. Ærlige og rørende taler er ofte de aller beste, og om du vil bruke humor, sørg for at poengene dine er gode nok. Husk at feilslått humor = pinlig stillhet.

  5. Du måtte ha vært der. Intern humor/opplevelser er ikke en god idé. Med mindre du kommer til et utrolig morsomt poeng til slutt som alle skjønner.

  6. Short n’ sweet: Hold talen kort! Har du fått beskjed om max 5 minutter, hold deg innenfor det. Har du ikke fått noen tidsbegrensning, hold deg fortsatt innenfor 5 minutter. Øv deg på å lese talen høyt hjemme noen ganger, og ta tiden.

  7. Hvem er talen til? Til slutt, husk at talen hovedsaklig er til brudeparet og ikke til gjestene. Den handler ikke om deg, så ikke gi deg selv en stor rolle i talen. Pinlige historier/drite ut brud/brudgommen: not ok.

  8. Google: Og helt til slutt, unngå å starte talen med å si, «jeg har aldri holdt en tale før, så jeg googlet det og fant ut at…»

Skrevet av Vegard Giskehaug

Forrige
Forrige

Sommerbryllup på Odden Gård - av Vegard Giskehaug

Neste
Neste

Bryllup på Astral i Oslo