Vi ville spare penger på bryllupet og fikk gjestene våre til å stå for fotograferingen
Smart, tenkte vi. Dette er det vi endte opp med.
Jeg kom over en post i ei Facebook-gruppe for bryllupsplanlegging i fjor som inspirerte meg til å skrive en bloggpost på hjemmesiden min som gikk viralt i løpet av få dager. Innlegget til den vordende bruden gikk noe i denne duren her:
“Vi skal spare masse penger på fotograf. Både mobilkameraer og speilreflekskameraer er jo så gode i dag at vi tenker at gjestene våre kan stå for dokumenteringen av dagen vår. Vi får jo bare alle til å sende bildene på Dropbox etterpå og så lager vi album selv. Genialt!"
Er det egentlig genialt?
Skrevet av Eirik Halvorsen
Det er lettest å forklare med en metafor, så jeg tar dere med inn på kjøkkenet til en litt flott restaurant. En slik type hvor det koster litt å spise, man får utmerket service, kjempegod mat og vin som matcher det du spiser så perfekt at du får lyst til å synge en sang. Noen gang opplevd det? Kanskje ikke det med å synge en sang altså, men du fatter hva jeg mener.
I denne metaforen er kameraet til fotografen byttet ut med komfyren til kokken. Scenario: Dersom du får mulighet til å låne kjøkkenet en ettermiddag, ville du automatisk kunnet lage like god mat som kokken serverte deg tidligere? Neppe. Til og med om du har førsteklasses ingredienser og profesjonelle kniver så skal mat varmebehandles på forskjellige måter og temperaturer. Tenk litt over det, for det er nøyaktig det samme med en fotograf og et kamera. Størsteparten av et fotografi skjer før man trykker på knappen på samme måte som størsteparten av matretten skjer før den blir dandert på tallerkenen. Etter at eksponeringen har skjedd så er bildet ferdig og øyeblikket er fordi. Ingen vei tilbake. Vil du virkelig overlate det til en person som ikke engang kan grunnleggende fotografi?
Jeg begynte å leke litt med tanken på om hvordan det hadde vært om jeg og kona hadde belaget oss på gjestene våre sine fotografiske evner når vi giftet oss så jeg sveipet gjennom hashtaggen vår for å se. Forresten, å lage en egen hashtag som gjestene kan bruke i bryllupet ditt er veldig gøy, men det er varierende kvalitet på de bildene som blir postet. Slik hadde bryllupet vårt sett ut om gjestene våre stod for fotograferingen:
Da vi giftet oss i 2012 gikk vi inn for å få Jeff Newsom til å komme og fotografere oss. Vi spikket og sparte, vi kutta kostnader der vi kunne slik at vi fikk råd til å fly over en av verdens flinkeste bryllupsfotografer til å fotografere bryllupet vårt. Nå, noen år etter bryllupet så er bildene det eneste vi sitter igjen med. Pluss kjolen til kona da, som hun har forsøkt å selge flere ganger uten hell. Den henger enda i beskyttelsesposen på gjesterommet vårt.
Bryllup koster penger, og når man skal betale mye for noe så lager man ofte budsjett. Den aller største feilen folk gjør når de lager budsjett er å bestemme seg for hvor mye penger som skal brukes på de forskjellige tingene uten å vite hva de forskjellige tingene egentlig koster først. Det er dumt å sette av 3 000kr til festlokale og så ender det opp med å koste 10 000kr eller å sette av 10 000kr til middag til gjestene og så ender det opp med å koste 40 000kr.
Det er din jobb å gjøre skikkelig research i forkant slik at du vet hva du betaler for og hva du faktisk får. Ikke klag i ettertid på at servitørene gikk hjem for tidlig eller at bildene fra fotografen var dårlige. Du gifter deg bare én gang (forhåpentligvis), sørg for at minnene blir skikkelig dokumentert.
Basert på dette blogginnlegget fra april 2015.